FA EN

KOOSHAN

توزیع شیر مدارس راه حل افزایش سرانه مصرف شیر

  • شما اینجا هستید:
  • خانه
  • لیست اخبار
  • توزیع شیر مدارس راه حل افزایش سرانه مصرف شیر


همانطور که به فصل تابستان نزدیک میشویم درجه هوا در حال افزایش است و با افزایش دما میزان تولید شیر کم میشود .همین امر باعث شده است تا آقای سید محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی اعلام کند: با گرم شدن هوا، عرضه شیرخام به سبب کاهش شیردهی گاوها کم می شود که این امر در تحریک قیمت شیر و در نهایت محصولات لبنی بی تاثیر نیست.


سرانه مصرف شیر در کشور ما بسیار پایین است . گرانی لبنیات و کم شدن توان خرید خانوارها منجر به افت محسوس مصرف لبنیات در کشور شده است . به نقل از خبرگزاری جوان  سخنگوی انجمن صنایع لبنی با دانستن این مشکلات راهکار شیر مدارس را پیشنهاد می دهد :

به گفته ایشان، افزایش جهانی غلات و گرانی نهاده های دامی در بازار داخل تمامی عوامل و مولفه های تولید را تحت تاثیر قرار می دهد که با این وجود از مسئولان وزارت جهاد و سازمان حمایت انتظار می رود که تدابیری اتخاذ کنند تا تولیدکننده متضرر نشود.

آقای بنی طبا می گوید: با توجه به کاهش سرانه مصرف لبنیات راهکارهایی به غیر از تقویت جیب مصرف کننده و پرداخت بخشی از یارانه آزادسازی شده به مردم وجود ندارد که راهکار اول در اختیار تولیدکننده نیست.

بنابرآمار اعلامی سرانه مصرف لبنیات به ۵۵ کیلو رسیده که با استمرار گرانی ها، کارشناسان برآورد کردند که احتمال کاهش مجدد مصرف وجود دارد؛ بنابراین توزیع رایگان شیرمدارس و اختصاص کارت الکترونیک به دهک های ضعیف می تواند به ارتقای مصرف کمک کند.


اهمیت توزیع شیر مدارس


مهر تأیید سازمان ملل به اهمیت شیر در برنامه‌ی تغذیه‌ی دانش‌آموزان به معنای اجماع علمی جهانی در تآیید و تأکید ضرورت مصرف آن است. شیر حتی از دیدگاه دین نیز یک غذای بهشتی، از نظر علم تغذیه کامل‌ترین غذا و از منظر پزشکی واکسن و دارو است. تحقیقات انجام شده در زمینه‌ی جایگاه شیر و میزان سرانه‌ی مصرف در سفره‌ی ایرانیان شرایط نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد.

مصرف شیر در فصل امتحانات را فراموش نکنید


از این رو طرح توزیع شیر رایگان در مدارس یکی از تأثیرگذارترین و گسترده‌ترین برنامه‌ها برای ترویج مصرف شیر است. اهمیت این طرح در حدی است که در برخی کشورها سابقه‌ای بیش از یک قرن دارد. به عنوان مثال در نیوزلند این طرح از سال 1937 میلادی و در ژاپن از سال 1946 به صورت جدی اجرا شده و دنبال می‌شود. در حال حاضر نیز حدود 100 کشور در جهان از فقیرترین آن‌ها گرفته تا ملت‌های برخوردار آسیایی، اروپای غربی و آمریکای شمالی این طرح را به صورت جدی دنبال می کنند. فائو (سازمان غذا و کشاورزی) از حدود سه دهه‌ی قبل مسئولیت هماهنگی برنامه های مرتبط با شیر مدرسه را در سراسر جهان برعهده گرفته است. همچنین به مناسبت روز جهانی شیر مدرسه هر ساله برنامه های مختلفی در کشورها برگزار می شود.

شیر و آب تنها نوشیدنی های مجاز برای کودکان


ایران باید بیش از سایر کشورها به موضوع افزایش سرانه‌ی مصرف شیر بپردازد. زیرا سرانه‌ی مصرف لبنیات در ایران نسبت به دیگر کشورهای توسعه یافته 65 درصد و در مقایسه با میانگین جهانی 30 درصد کمتر است. آمارهای بدست آمده توسط وزارت بهداشت نیز نشان‌دهنده‌ی کاهش 40 درصدی دیافت کلسیم است. این مسئله حکایت از افزایش پوکی استخوان، مشکلات لثه و دندان، کوتاهی قد نسل آینده و شیوع بیماری‌هایی نظیر: فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی دارد.


سال گذشته به خاطر شرایط کرونا مدرسه باز نبود، اما ۲ تا ۳ سال قبل از کرونا هم برنامه به شکل مناسب اجرا نشد و تنها در برخی استان ها به طور محدود اجرا شد که نمی توان اسم آن را توزیع رایگان شیر مدارس گذاشت، اما امیدواریم با باز شدن مدارس توزیع شیر مدارس به طور سراسری یا حداقل در مناطق کمتر برخوردار صورت گیرد تا بخشی از مشکلات تغذیه ای رفع شود.

با توجه به گرانی های مکرر شیرخام و محصولات لبنی، کاهش یا حذف مصرف از سبد غذایی خانوار، انتظار می رفت دولتمردان برای شکوفایی نسل آینده همانند بسیاری از کشورها سیاست توزیع رایگان شیر مدارس را همانند سال های قبل از هدفمندی یارانه ها دنبال کنند تا بخشی از کمبود مصرف لبنیات از این طریق جبران شود چرا که به رغم پرداخت ده ها میلیارد یارانه پنهان و آشکار به بخش های مختلف استمرار بی توجهی ها به اجرای این طرح، بحران پوکی استخوان و افزایش هزینه های درمان در آینده را به همراه خواهد داشت.


 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر