FA EN

KOOSHAN

چشمان پنیر سوئیسی!!! چرا پنیر سوئیسی حفره دارد؟

هزاران نوع پنیر در دنیا وجود دارد که هر کدام رنگ، شکل، ارزش غذایی، طعم و بافت مخصوص خود را دارند.

همانطور که میدانید پنیر از شیر تهیه میشود بنابراین انواع شیر انواع پنیر را بوجود میاورند. برخی از محبوب ترین پنیرها از شیر گاو، بز و گوسفند تهیه می شوند. اما پنیرهایی نیز وجود دارد که از شیر شتر، شیر گاومیش آبی - حتی شیر گوزن تهیه می شود.

ارزش غذایی انواع پنیر



برای تهیه پنیر باید باکتری را به شیر اضافه کنید. باکتری ها واکنش های شیمیایی ایجاد می کنند که باعث می شود شیر به دو قسمت جامد و مایع تبدیل شود، بخش جامد را معمولا "کشک" می نامند و بخش مایع را  "آب پنیر" گویند. آب پنیر به طور کلی تخلیه می شود، غلیظ شده و به صورت پودر خشک می شود.

تنوع در مقدار و نوع باکتری بر طعم و بافت پنیر تأثیر می گذارد. مورد دیگری نیز هستند که در نوع پنیر تولید شده نقش دارد: مانند روش نمک زدن، دمای آن و مدت زمانی که پنیرسازان آن را پیر می کنند، که به مدت زمانی که برای رسیدن و شکل گیری آن به حال خود رها می شود، اشاره دارد. برخی از پنیرها تا 18 سال عمر می کنند.

مانند بسیاری از پنیرهای دیگر، پنیر سوئیسی از شیر گاو تهیه می شود و حاوی باکتری هایی است که به تبدیل شیر به ماده جامد کمک می کنند.

پنیر ایرانی چیست ؟
 

چرا پنیر سوئیسی سوراخ دارد؟




سوال اینجاست، چرا پنیر سوئیسی سوراخ دارد؟ این سوراخ ها که به آن "چشم" نیز می گویند، آنقدر برای پنیر سوئیسی ضروری هستند که وقتی دیده نشوند یا وجود نداشته باشند، پنیرسازان می گویند این دسته پنیر "کور" است.
آنچه باعث سوراخ در پنیر سوئیسی میشود، باکتری دیگری به نام (پریپینوباکتریوم) Propionibacterium freudenrichii زیرگونه shermanii – به اختصار P. shermanii است. در شرایط خاصی که پنیر سوئیسی ساخته می شود، باکتری P. shermanii گازی به نام دی اکسید کربن تولید می کند.

از آنجایی که پنیر سوئیسی در دمای گرم (حدود 70 درجه فارنهایت) تهیه می شود، پنیر نرم و چکش خوار است. بنابراین همانطور که باکتری ها رشد می کنند، گازهایی که از آنها ساطع می شود در نهایت منافذ گرد ایجاد می کنند. به دمیدن یک حباب با آدامس فکر کنید: همانطور که هوا را از ریه های خود بیرون می آورید، فشار آدامس را به شکل دایره ای در می آورد. حباب در نهایت به دلیل فشار هوا از ریه‌ها یا جو بیرون می‌آید.

اما هنگامی که یک حباب در داخل یک تکه پنیر گرم تشکیل شد - سپس آن پنیر تا حدود 40 درجه فارنهایت خنک میشود – بنابراین سوراخ در جای خود باقی می ماند. پنیر اکنون چشمان خود را دارد.

حدود چهار هفته در دمای 70 درجه فارنهایت طول می کشد تا چشم ها شکل بگیرند. در مجموع، حدود شش هفته طول می کشد تا پنیر سوئیسی درست شود، و سپس دو ماه دیگر کهنه می شود تا به فروش برسد.

پنیر سوئیسی اولین بار در قرن پانزدهم در سوئیس ساخته شد. اما در آنجا، به عنوان "emmental" یا "emmentaller" شناخته می شود.

کشورهای دیگر نیز به خاطر پنیرهایی که مشابه پنیر سوئیسی هستند، شهرت دارند. فرانسه گرویره دارد، در حالی که ایتالیا فونتینا را تولید می کند. در ایالات متحده، پنیرسازان نسخه اصلاح شده ای به نام Baby Swiss را می سازند که چشمان کوچک تری دارد. پنیر گودا - که منشا آن هلند است - گاهی اوقات عمداً با فرهنگ هایی ساخته می شود که کمی گاز و چشم های ریز تولید می کنند.
اما در بیشتر موارد، پنیرسازان در واقع سعی می کنند از تشکیل گاز در پنیرهای خود جلوگیری کنند.چراکه به خصوص در پنیرهای سفت تر، گاز منجر به چشمانی گرد و زیبا نمی شود. در عوض، شکاف های ناخوشایندی را ایجاد می کند.

صبحانه معروف سوئیسی

سالم بمانید و شاد
گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر