FA EN

KOOSHAN

شرایط نگهداری روغن حیوانی -کوشان


همانطور که می دانید روغن حیوانی یا روغن زرد روغنی است که از کره ای که از دوغ جدا شده ،تهیه میشود . مطمینا با دانستن فواید روغن زرد یا روغن حیوانی تصمیم به خرید ان یا تهیه آن در منزل شده اید . وجود روغن حیوانی یا روغن زرد گاوی در هر خانه ای لازم و مفید است . بسیاری از افراد از روغن حیوانی بعنوان روغن اصلی در پخت و پز استفاده می کنند و بسیاری دیگر نیز بدلیل خواص شگفت انگیز روغن حیوانی که برای سلامت بدن ، پوست و ... دارد روغن حیوانی را در منزل دارند و نگهداری می کنند .

خرید روغن حیوانی زرد گاوی پاستوریزه برند کوشان


نگهداری روغن حیوانی


روغن حیوانی و مخصوصا روغن زرد گاوی عطر بسیار خوشایند کره ای را دارد . مطمینا پس از اینکه روغن حیوانی خریدید برایتان مهم است که چطور از آن نگهداری کنید؟ و نگران خراب شدن ان هستید . ما در این مطلب شما را با شرایط نگهداری روغن حیوانی اشنا خواهیم کرد تا با خیالی آسوده آنرا مصرف کنید و لذت ببرید :


در گذشته روغن حیوانی را داخل خیک یا هیزه نگهداری می کردند . هیزه در واقع یک کلمه زاگرسی به معنای بادوام، مطمئن و بادوام است که به مانند مشک که برای نگهداری آب قرار داده می شود عملا از طریق پوست بزغاله، بره،گوسفند و بز درست می شود و محل مناسب برای نگهداری روغن حیوانی شناخته می شود.در گذشته روغن حیوانی را به این شکل و یک سال تا دو سال کامل در فضای آشپزخانه نگهداری می کردند (البته اگر روغن حیوانی عاری از آب یا دوغ باشد)

فواید،خواص و مزاج روغن حیوانی (زرد گاوی)



نگهداری روغن حیوانی در فضای آشپزخانه


روغن حیوانی نوعی روغن خوراکی معمولا نیمه جامد است که به دو گونه سنتی و صنعتی از کره حیوانی تهیه میشه و اصلی ترین کاربرد آن ، آشپزی است.

طریقه درست کردن روغن حیوانی در خانه


روغن حیوانی اگر در خانه و به روش های سنتی تهیه شود ممکن است مقداری از دوغ کره در روغن بماند . اگرچه روغن حیوانی به علت طبیعی بودن خراب نمی‌شود اما اگر مقداری دوغ داخل روغن باقی بماند (اگرچه احتمال آن خیلی کم است) و روغن در مکان گرمی نیز باشد دوغ آن جدا می‌شود و روی سطح روغن می‌آید. در چنین شرایطی می توانید دوغ روی روغن را بردارید و با خیال آسوده مابقی روغن را استفاده کنید و این موضوع باعث فساد روغن نمی‌شود اما اگر می خواهید روغن را در محیط آشپزخانه نگه دارید بهتر است که روغن در محلی خنک باشد.
روغن حیوانی که به روش صنعتی مانند روغن کوشان تهیه میشود عاری از هرگونه دوغ می باشد و می توانید تا مدت زمان در نظرگرفته شده بر روی ان در فضای آشپزخانه قرار داده شود .


بهتر است بدانیم که بهترین و مناسب ترین محل، فضای آشپزخانه و یا درون کابینت در دمای ۱۵ – ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد.


همواره توصیه می شود که به اندازه مصرف خود روغن حیوانی خریداری کنید، اما در صورتی که مجبور به خرید مقدار زیادی از آن بودید، از ظروف تیره و دربسته استفاده کنید چراکه دو عامل نور و اکسیژن در دراز مدت منجر به اکسید شدن روغن و به دنبال آن ایجاد طعم و رایحه ای تند و ناخوشایند می گردد.
 

نگهداری روغن حیوانی در یخچال


بسیاری از افراد  برای نگهداری روغن به مدت طولانی تر یا به دلیل خاطر آسوده از مصرف سالم روغن حیوانی ترجیح می دهند که آن را در یخچال نگهداری کنند . اگر روغن حیوانی را به میزان زیاد تر از مصرف تهیه کرده اید بهتر است که مقدار زیادی آن را در یخچال نگهداری کنید .تنها  نکته ای که برای نگهداری روغن حیوانی در یخچال باید مدنظر داشته باشید این است که عطر و طعم بی نظیر روغن حیوانی ممکن است در یخچال از بین برود ، بنابراین حتماً درب ظرف حاوی روغن را محکم ببندید تا از عطر و طعم آن کاسته نشود.

عوامل فساد روغن حیوانی



اکسیژن: زمانی که روغن در معرض هوا قرار می گیرد، اسید های چرب غیر اشباع موجود در آن با اکسیژن ترکیب شده و اصطلاحا اکسید می شود . بهتر است تا حد امکان روغن در تماس با هوای آزاد نباشد. بنابراین در فضای در بسته ان را قرار دهید .

آب (Water Activity): همانطور که گفته شد برای تهیه روغن حیوانی، کره را به آرامی حرارت می دهند تا آب موجود در آن به ۰/۲ درصد برسد، اگر آب کره کاملا گرفته شود تا حد زیادی سرعت فساد در روغن حیوانی کاهش می یابد.  

 تابش نور: نور مستقیم، خصوصا نور آفتاب از عوامل تشدید کننده ی فرایند اکسیداسیون محسوب می شود. به منظور کاهش احتمال اکسید شدن روغن، بهتر است روغن را در محلی تاریک نگهداری کنید.

 حرارت: یکی دیگر از عوامل موثر در فساد روغن حیوانی، حرارتی است که روغن در معرض آن قرار می گیرد. این روغن در حرارت های بالا دود آبی و سپس دود سیاه تولید می کند که از نشانه های فساد آن می باشد. وقتی که روغن به نقطه دود برسد منجر به تولید کف سفید رنگ و ماده ای سمی بنام آکرولین می گردد که بیماری زا می باشد.

 حضور روغن در محیط میکروبی و مستعد: روغن حیوانی را با قاشق تمیز و غیر مرطوب از ظرف بردارید . میکروب ها می توانند از عوامل هیدرولیز کننده (تجزیه کننده) و یا اکسید کننده روغن محسوب شوند .

نگهداری مناسب از روغن حیوانی نه تنها باعث افزایش ماندگاری می شود، بلکه در حفظ عطر و طعم اولیه و خواص آن نیز موثر می باشد و باید بدانیم که هر چه روغن خالص تر و طبیعی تر باشد در برابر فساد آسیب پذیر تر خواهد بود و به شرایط مساعد تری برای نگهداری نیاز دارد.

توجه: حداکثر زمان نگهداری از روغن حیوانی پس از باز کردن در آن، ۳ ماه می باشد.

بهترین روش های استفاده از روغن حیوانی در آشپزی

مهمترین فواید روغن حیوانی


افزایش انرژی بدن؛
امکان مصرف روغن حیوانی برای کسانی که به شیر و دوغ حساسیت دارند وجود دارد؛
به دلیل وجود اسیدهای چرب و همچنین امگا 3 داخل روغن حیوانی با مصرف آن باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بدن می‌شوید؛
بهترین راه حل درمان یبوست و سلامت گوارش است؛
مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؛
به دلیل وجود ویتامین A و کاروتنوئیدها به‌عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان شمرده می‌شود؛
باعث گرم شدن دمای بدن می‌شود و تحمل سرما را در فصل زمستان افزایش می‌دهد؛
کمک به گرفتگی بینی و حلق؛
به‌عنوان یک آبرسان خوب پوست و مفید برای سلامت پوست.

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر