FA EN

KOOSHAN

پیشگیری از سرماخوردگی با این مواد غذایی

بوی پاییز می آید و سوز سرمایی آرام و لطیف بینی شما را آزار میدهد. عطسه هایی پی در پی که نویدی از سرماخوردگی های فصلی است. در این مقاله می‌خواهیم مواد غذایی را معرفی کنیم که بدن شما را دربرابر این سرماخوردگی های فصلی ایمن تر می‌سازد، باشد که با رعایت آنها کمتر دچار سردرد، گلو درد و دیگر علائم آزاردهنده  سرماخوردگی شویم
 
ویتامین های مفید مصرف کنید
ویتامین D از جمله مواردی است که در مسیر مقابله با ویروس های سرماخوردگی به شما کمک شایانی می کنند. هر فرد با مصرف ۱۰ هزار واحد ویتامین D3 در طول هفته می تواند خطر ابتلا و جذب ویروس های سرماخوردگی را نصف کند.
 
مصرف ماست را افزایش دهید
یکی از مقالات علمی منتشر شده در نشریه انجمن تغذیه بیماران، افرادی که به طور منظم و به مقدار کافی محصولات  پروبیوتیک  مصرف می کنند، تا ۲۷ درصد احتمال ابتلا به ویروس های آنفولانزا را در بدن خود کاهش می دهند.
 
در همین راستا، گفته می شود که مصرف همیشگی ماست یونانی می تواند به پیشگیری سرماخوردگی کمک زیادی بکند.
 
چای گیاهی بنوشید
 
 
به جای نوشیدن قهوه تلخ و نسکافه، مصرف چای سبز را افزایش دهید. نوعی کاتچین موسوم به EGCG موجب انهدام ویروس های آنفولانزا شده و راه ورود آن ها به سیستم داخلی بدن را مسدود می کند. دانشمندان آلمانی در این رابطه بیان داشته اند که این عنصر حتی ممکن است در پیشگیری از ورود باکتریِ ایجادکننده ذات الریه نیز نقش مهمی ایفا کند.
 
به همین منظور، خوب است که در طول روز مقدار زیادی چای سبز بنوشید.
 
سبزیجات را بجوشانید
سبزیجاتی همانند کلم سبز، اسفناج و برگ چغندر را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب بجوشانید، سپس آن ها را درون آب یخ بریزید تا روند پختشان قطع شود و بعد مصرف کنید. پخته شدن سبزیجاتی همانند اسفناج باعث از بین رفتن عناصر بیماری زای موجود در آن ها می شود.
 
ماهی مصرف کنید
برای از بین بردن نشانه های آنفولانزا و سرماخوردگی بهتر است مصرف ماهی را افزایش دهید. با افزایش میزان امگا سه می توانید باعث تحریک سلول هایی بشوید که با تولید عوامل بیماری زا مبارزه می کنند. در نتیجه فرد از ابتلا به آنفولانزا مصون خواهد ماند
 
از اکالیپتوس بهره بگیرید
در یکی از تحقیقات اخیر مشخص شده که اوکالیپتول که در گیاه اوکالیپتوس به وفور یافت می شود، در کاهش نشانه های سرماخوردگی بسیار موثر است. گفته می شود این عنصر به کاهش التهاب و تورم کمک کرده و موجب گشاد شدن نایچه ها در ریه ها و در نتیجه جریان بهتر هوا می شود.
 
افرادی که از برونشیت حاد رنج می برند، می توانند با مصرف ۲۰۰ میلی گرم اکالیپتول پیش از هر وعده ی غذایی، نشانه های این بیماری را تا ۲۲ درصد افزایش دهند.
 
زنجبیل مصرف کنید
برای رفع ناخوشی ها، نوشیدنی های حاوی زنجبیل بنوشید. محققان تایلندی کشف کرده اند که زنجبیل تازه از چسبیدن ویروس های مرکب تنفسی به سلول ها پیشگیری می کند و حتی موجب کاهش قابلیت تکثیر آن ها نیز می شود.
 
فقط یک نوع میکروب در موارد مزمن می تواند به برونشیت یا ذات الریه منتهی گردد. برای پیشگیری از فعالیت های آن در بدن، زنجبیل تازه را رنده کرده و درون آب جوش بریزید و به صورت دمنوش میل کنید. یا درون غذاهای خود بریزید.
 
عسل 
مصرف شربت عسل از جمله بهترین راهکار ها برای جلوگیری از ابتلا به سرما خوردگی است و مخلوط عسل، آب و آب لیمو می تواند از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کند.
 
سیر خام
 
سیر خام حاوی ترکیبانی به نام«آلیون» و «آلیسین» است. این 2-ترکیب، ترکیبات ضدویروسی بسیار قوی ای محسوب می شوند که می توانند جلوی ابتلا به بیماری های ویروسی و مسری فصلی مانند سرماخوردگی را بگیرند.
 
محققان بر این باورند اگر ویروس سرماخوردگی وارد بدن افرادی شد که عادت به مصرف سیر خام دارند، قبل از فعالیت از بین خواهد رفت و دیگر فرد را مبتلا به سرماخوردگی نخواهدکرد. برای دست یافتن به خواص ضدویروسی سیر، باید آن را به صورت له یا رنده شده مصرف کنید و از قورت دادن سیر به صورت درسته بپرهیزید.
 
پیاز خام
 
پیاز خام هم مانند سیر خام، حاوی آلیون و آلیسین است و حجم بالایی از ویتامین C را به عنوان یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در خود جای داده است. تمام این ترکیبات کنار هم می توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی شوند. بهتر است افرادی که نمی خواهند سرما بخورند، وعده های اصلی غذایی خود را با پیاز خام همراه کنند.
 
ادویه ها
 
ادویه های مختلفی مانند زردچوبه، دارچین و پودر گل میخک حاوی حجم بسیار بالایی از انواع آنتی اکسیدان ها هستند. از این رو، می توانند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی شوند. برای بهره بردن بیشتر از خواص ادویه ها، بهتر است آنها را 10 دقیقه پیش از پایان زمان پخت به ظرف غذای خود اضافه کنید.
 
سوپ مرغ
 
سوپ مرغ، جزو آن گروه از غذاهایی است که مصرف آن، هم برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی توصیه می شود و هم برای درمان آن. سوپ مرغی که حاوی گوشت مرغ، ادویه ها، هویج، پیاز و سیر باشد، علاوه بر افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن باعث افزایش رطوبت و دمانی حلق و بینی هم می شود.
 
از آنجایی که ویروس های سرماخوردگی همیشه دنبال مخاط سرد و خشک برای نفوذ به بدن هستند، گرم و مرطوب شدن فضای حلق و بینی می تواند ویروس های سرماخوردگی را از بدن دور کند. از طرف دیگر، مصرف سوپ مرغ در دوران سرماخوردگی هم می تواند با کاهش التهاب های داخلی، علائم و عوارض ناشی از سرماخوردگی را هم تخفیف دهد.
 
مرکبات
 
مرکبات هم مانند سوپ مرغ، نقشی دوطرفه در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی دارند. مرکباتی مانند پرتقال، نارنج، نارنگی یا لیموهای ترش و شیرین، سرشار از ویتامین C هستند.
 
به همین دلیل هم مصرف روزانه آنها می تواند تا 23 درصد شانس ابتلا به سرماخوردگی را کم کند و عوارض ناشی از این بیماری ویروسی را کاهش دهد. کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، سبزی های برگ سبز تیره و گوجه فرنگی تازه هم تقریبا به اندازه مرکبات ویتامین C دارند و می توانند در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی موثر باشند.
 
 
سالم بمانید و شاد 
گروه تولید محتوای کوشان
 

 

فرم ثبت نظرات